16 mai 2013

Din realizarile "primului gospodar" al capitalei




Pe bulevardul Regina Elisabeta, vizavi de intrarea principala in parcul Cismigiu, se afla, semi-abandonata, cladirea fostului sediu al Primariei Generale a Bucurestiului. Cladirea, ridicata in 1911 dupa planurile arhitectutului Petre Antonescu in stil neoromanesc este una reprezentativa pentru capitala Romaniei. In orice capitala a unei tari civilizate, sediul primariei capitalei este un simbol al orasului, iar capitala fiind centrul simbolic al tarii, rezulta ca sediul primariei capitalei este un simbol al tarii. Prima calitate a unui primar e sa fie un bun gospodar, sa administreze cat mai bine fondurile aflate la dispozitie pentru binele orasului pe care il gospodareste. Si de unde se vede cel mai repede cat de bun gospodar un om? Uitandu-te la starea in care se afla casa lui. Daca omul are o casa murdara, cazuta in paragina, e clar ca nu are calitati de gospodar. Cam asa si cu primarul nostru. Daca te uiti la starea jalnica in care se afla frumoasa cladire a sediului primariei generale, iti dai seama imediat ca un primar care nu e in stare sa administreze bine nici macar un contract de lucrari de reparatii la propriul sediu, e complet incapabil sa administreze coerent si eficient un oras intreg de marimea Bucurestiului...Ca daca nu esti bun gospodar la tine acasa(pe scara mica), nu poti sa pretinzi ca devii genial daca treci la scara macro...

Dar sa vedem care ar fi si motivatiile ascunse ale acestor manevre ale „primului gospodar al capitalei”  - Sorin Oprescu.
Prin martie 2010, primaria generala si-a mutat sediul in zona Grozavesti intr-o cladire cu 15 etaje proprietate a unui afacerist grec, pentru a permite inceperea lucrarilor la sediul vechi. Si care ar fi problema? Pai, ar fi mai multe. Sa le luam asadar pe rand.

1. S-a semnat initial un contract de lucrari de consolidare a vechiului sediu cu firma Rotary pentru suma de 10 milioane de euro, dar peste cativa ani s-a cerut suplimentarea cu inca 8 milioane – deci 80% din valoarea initiala. Intre timp, lucrarile nu au avansat prea mult. Cladirea pare abandonata, perioada de executie preconizata se va termina in curand(august 2013), dar nu se intrevede clar cand se vor finaliza lucrarile...Si sa luam in considerare si faptul ca e foarte probabil ca un procent semnificativ din cei 18 milioane de euro sa se intoarca la cineva din primarie , pe cai oculte, sub forma de „comisioane”…ca doar e “obiceiul pamantului”…

2. Pentru relocarea primariei, s-a adoptat o strategie cel putin dubioasa, foarte paguboasa pentru stat(dar cui ii pasa?), dar foarte profitabila pentru cateva persoane discrete din primarie. Mai intai se inchiriaza cladirea pe mai multi ani, platindu-se chirie 3 miloane de euro pe an. Pana anul viitor, se vor fi platit peste 12 milioane de euro pe chirie…adica mai mult decat  daca s-ar fi cumparat cladirea cu totul…Asta da afacere demna de “primul gospodar al capitalei”…Mai apoi, se planuieste cumpararea cladirii cu inca vreo 10 milioane de euro. Si din toate aceste sume frumoase(de fapt, banii nostri, ai contribuabililor), se extrag bineinteles comisoane generoase pentru “baietii destepti” din primarie…



3. Sa nu uitam nici aspectul estetic. Vechiul sediu este o cladire impozanta, frumoasa, intr-un stil caracteristic spatiului bucurestean si romanesc de la inceputul secolului 20. Noul sediu ales(pe criteriul spagii) este un imens paralelipiped negru din sticla, polistiren si tabla, care aduce mai mult cu un sediu de firma de pompe funebre. Fara nicio valoare estetica, cu erori de executie(o fatada placata cu polistiren care e finisata mai rau ca o cocioaba de la tara), imensul bloc e un exemplu de prostgust postmodernist. Si asta ar fi trebuit sa fie cartea de vizita a capitalei noastre...

4. La final, sa facem un scurt calcul economic, pe genunchi, ca sa ne dam seama de calitatile de „mare” administrator si manager ale “gospodarului sef” al capitalei. Initial era vorba sa se consolideze vechiul sediu cu suma de 10 miloane de euro, folosind o metoda inovatoare care permitea ca cladirea sa ramana in exploatare pe durata executiei, deci fara a mai arunca bani pe inchirierea altei cladiri...

Datorita deciziilor “geniale” ale primarului si consiliului general, s-au adaugat ca si costuri suplimentare: chiria pentru noul sediu (minim 12 milioane euro), majorarea contractului de consolidare datorita schimbarii solutiei initiale (inca 8 milioane euro), si viitoarea achizitionare a noului sediu (probabil in jur de 9 milioane euro).
Deci, per total, de la un buget  de 10 milioane euro, s-a ajuns la peste 40 de milioane…ar fi bun de pus un afis pentru bucuresteni cu “aici sunt banii dumneavoastra”…Ii dorim multe “succesuri” marelui nostu primar si la cat mai multe mandate…Asta, pana cand bucurestenii si romanii se vor trezi…

Desteapta-te romane, pana nu e prea tarziu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu